Drenthe – Dutch Summer School 2016 (Czech)

Čtvrtek 25/08/2016

Dnes jsme měli poslední lekci. Cítím se docela smutná jelikož mě studování nizozemštiny baví stejně jako společnost ostatních studentů. Naše poslední lekce byla ráno. Učili jsme se jak si domluvit návštěvu u lékaře a jak popsat co nás trápí a popsat různé příznaky onemocnění. Linda, naše lektorka, nám popsala různé části těla. Byla jsem překvapená kolik jich znám z anglického jazyka, jelikož zní podobně ale gramatika je jiná. Naposledy jsme procvičovali dialogy tentokrát mezi doktorem a pacientem.

Zahráli jsme si naší poslední hru, která spočívala v kladení otázek ohledně našich profesí. Byli jsme venku jelikož slunce vážně pražilo a ve třídě bylo horko. Linda se náš všech postupně zeptala, co se jsme se v kurzu naučili a co si myslíme o kurzu. Většina studentů se shodla na tom, že oblíbenou aktivitou bylo mluvení a vtipná poslechová cvičení. Tři z naší skupiny začátečníků by se rádo vrátilo příští rok. Já jsem jedna z nich. Vážně doufám, že se sem příští rok vrátím a budu pokračovat v level 3 nebo 4 pokud budu vážně studovat během roku. Bude to docela těžké při zaměstnání a dálkovém studiu (studium Evropské unie), ale jsem pevně rozhonutá, že v učení nizozemštiny pokračovat budu.

Jelikož BBQ začalo až večer, rozhodla jsem se udělat poslední výlet na mé oblíbené Gazelle (kolo) do De Kibbelkoele. Toto místo se nachází mezi vesnicemi Schoonoord a Noord Sleen, což byla 50 minutová jízda na kole (asi 16 km). Tohle místo se dá nazvat malým klenotem, je to defakto uměle vytvořené jezero, které má písčité pláže a je schované v lese.

De Kibbelkoele

Večer jsme měli naše poslední BBQ na kterém jsme dostali naše certifikáty a kde jsme naposledy zapózovali na společné fotce. Byl to skvělý večer a bylo vážně těžké říci sbohem všem těm, se kterými jsem se zkamarádila. Lindě naše skupina darovala kytici s čokoládou a přáním, kde jsme se všichni začátečníci podepsali. Poděkovali jsme ji za její trpělivost s námi a za úžasný a zábavný lekce.

Všichni lektoři a také Bart řekli pár slov na závěr, poté jsme se bavili a vyměnovali kontakty s těmi, se kterými jsme chtěli zůstat v kontaktu. Někteří z nás se dostali do postele až ve dvě ráno:-)

Musím říci, že když jsem na letní školu nizozemštiny přijížděla před dvěmi týdny, nevěděla jsem co přesně mám očekávat. Nakonec se ukázalo, že veškeré obavy byly zbytečné. Učení nizozemštiny bylo zábavné. Jsem si jistá, že se příští srpen určitě vrátím.

Tot volgend jaar!

_________________________________________________________________

Středa 24/08/2016

Dnes je venku zase skvělé počásí. Lekce nám začala v 9 hodin. Vlastně upřednostňuji ranní lekce, mám tak více volného času odpoledne a také více času na učení. Cvičili jsme různé dialogy a dialog s realitním agentem – naučili jsme se jak si pronajmout dům či byt, jak popsat, jaký druh ubytování hledáme, zařízený, nezařízený a tak dále. Také jsme sledovali několik videí a museli popsat věci, které jsme viděli.

Zítra je naše poslední lekce a dnes se všechny stupně fotili. Naše třída začátečníků také. Bylo to docela vtipný, jelikož jsme se fotili proti slunci a všichni se snažili se nexichtit. No, a tohle byl výsledek!

Dutch Summer School Beginners Class 15th – 26th August 2016

14054154_1437319296298242_8952143819114881460_n

Emmen

Po lekci jsem se rozhodla jak jinak než se zase někde podívat na kole, tentokrát do Emmenu, což je 27 km daleko.  Emmen je moc nádherné město se spousty obchodů, muzeí, kaváren a restaurací. Staré ZOO, které se nacházelo uprostřed města bylo zavřeno a přesunuto nedaleko z historického centra.

Cesta na kole trvala sice 2 hodiny tam a to stejný zpět, ale stála za to. V místní restauraci jsem si procvičila svoji nizozemštinu u slečny, která mě obsluhovala. Byl to vážně horký den!

Na cestě do Emmen jsem narazila na tři prehistorické kamenné hrobky D50, D51 poblíž vesnice Noord Sleen a D44 ve Westenesch, části Emmenu, a na dva větrné mlýny jeden v Aaldenu – Jantina Hellingmolen a druhý Albertdina nacházející se v Noor Sleen.

Dnes večer jsme měli menší BBQ. Poslední BBQ máme zítra ale jelikož pár studentů odjíždí zítra hned po poslední lekci, bylo rozhodnuto mít jedno i dnes. Atmosféra byla skvělá a poznala jsem další studenty z jiných stupňů. Byla sranda. Odešla jsem dříve než jsem chtěla jelikož jsem měla domácí úkoly a naše poslední lekce zítra je ráno v 9 hod.

_________________________________________________________________

Úterý 23/08/2016

Nemohu uvěřit, že jsme v polovině kurzu. Uteklo to tak rychle. Myslím, že doposud jsem se naučila docela hodně. Na intenzivní učení a domácí úkoly jsem si už zvykla bez problemů.

Naš dnešní kurz pro začátečníky začal až ve 13 hodin. Počásí nebylo zrovna moc dobré a moje spolubydlící byli na svých kurzech ráno. Procvičila jsem si nějaké cvičení, se kterými jsem měla potíže  v předchozích lekcích – osobní podstatná jména jako objekty a adjektiva.

Na začátku výuky jsme nejprve probrali naše domácí úkoly s naší lektorkou Lindou a poměrně hodně otázek měla jedna spolužákyně. Později jsme hráli hru, kde jsme se museli najít pomocí opačných slov např. dlouhý vs malý.

Dnešní lekce byl dialog v obchodě s oblečením. Také jsme cvičili nějaká poslechová cvičení z YouTube, jako poslech skladby a najít určitá slova v textu skladby.

Procvičovali jsme ukazovací zájména, které pro mě byla trochu matoucí. Vím, že budu muset zapracovat trochu více na toto téma. Jako domácí úkol jsme se museli naučit různé předložky, negace a modální sloveso hooven. Naštěstí naše lektorka se vždy na začátku nové lekce ptá jestli jsme vše dobře pochopili a pokud jsou dotazy tak nám vše krásně a trpělivě vysvětlí.

_________________________________________________________________

Pondělí 22/08/2016

Měla jsem dnes kurz odpoledne. Bylo pršivé ráno, jelikož jsem nestudovala včera, tak jsem se vrhla na učení na dvě hodiny dopoledne před kurzem. Zopakovala jsem si všech pět lekcí a podívala se na všechna nová slovíčka, které bych měla znát. Na mnohé jsem si vzpomněla a některé z nich jsem samozřejmě úplně zapomněla. Mrkla jsem na  #dutchgrammar poznámky a take na některá poslechová cvičení z webové stránky.

Dnešní odpolední kurz byl velice intenzivní. Cvičili jsme konverzaci v restauraci, zkoušeli různé dialogy – například jak si objednat v restauraci, jak platit a jaké zpropitné nechat v  restauraci a také jsme se učili gramatiku – modální slovesa.

Domácí úkoly a samoučení bylo vlastně také o modálních slovesech. Byli jsme požádáni, napsát pozvánku našim přátelům na párty nebo na večeři. Toto cvičení bylo kombinací všeho, co jsme se naučili doposud ze všech předchozích lekcí.

_________________________________________________________________

Neděle 21/08/2016

Dnes máme volný den. Na dnešek jsem měla naplánovan výlet na kole do Assenu, což je asi 20 km daleko. Vyjela jsem kolem 10.30 hod ráno a byla zpět kolem 15 hod. Krátce po té, co jsem se vrátila začlo pršet takže jsem měla štěstí a nezmokla.

Město Assen se mi líbilo. Je to vlastně hlavní město regionu Drenthe s mnoha historickými budovami. Je zde také muzeum, věnované nejen historii tohoto kraje, ale dnes jsem náladu na návštěvu muzea neměla. Místo toho jsem se jen tak flákala ulicemi města a obdivovala krásy, které město nabízelo. Je zde hodně nákupních center a malých obchodů a obchůdků, kaváren a restaurací.

Assen

Zbytek dne jsem proklábosila se spolubydlícími a také konečně zašla na kávu do restaurace, která je v našem resortu. Nic jihého se moc stejně dělat nedalo, krom učení:-)

_________________________________________________________________

Sobota 20/08/2016

Dnes jsme měli kurz ráno v 9 hodin, což mi vyhovovalo. Zítra máme volno a náš kurz v pondělí je až od 13 hod.

Dnes jsem procvičovali jak nakupovat na trhu. Hráli jsme také kvarteto a přitom mohli používat google překladače na svých mobilech. Měli jsme za úkol napsat co nejvíce druhů zeleniny a ovoce, které nebyly v našich učebnicích. Docela jsme se zásmáli při vyslovování v nizozemštině pomerančového džusu což je sinaasappelsap. Tak nějak nám to slovo přišlo děsně srandovní jak nešlo ze začátku nikomu pořádně vyslovit!

Sinaasappelsap

sinaasappelsap

Naučili jsme se jak nakupovat na trhu různé ovoce, zeleninu, maso, jak se zeptat na cenu produktu, kolik stojí nákup, jak napsat nákupní list a také jak napsat jednoduchý recept s popisem jak jej uvařit. Také jsme poslouchali nějaká cvičení z YouTube. Jedno ze cvičení byl recept s postupem jak uvařit rizoto. Na základě tohoto poslechového cvičení jsme dostali úkol napsat jednoduchý a národní recept ze země, ze které pocházíme. Samozřejmě, že můj recept byl na český gulášek.

Jako domácí úkol jsme měli také #dutchgrammar a cvičení z Nederlands in gang webu – přídavná jména, množná čísla a imperativa.

Transitní tábor Westerbork

Jelikož se velice zajímám o historii druhé světové války, zvláště holokaust, měla jsem naplánovano navštívit transitní tábor ve Westerborku. Mnoho lidí prošlo tímto táborem během války než byli posláni na jejich finálovou destinaci. Bohužel, pro většinu z nich to byla polská Osvětim, kde hned po příjezdu byly zavražděni v plynových komorách.

Myslím, že téměř každý slyšel o deníku Anny Frankové, mladé židovské dívky z Amsterdamu. Anička také strávila nějaký čas v tomto táboře než byla s ostatními převezena do Bergen-Belsen koncentračního tábora kde také zemřela krátce před osvobozením tábora.

Je zde postaven pomník věnován všem obětem, které tímto transitním táborem prošli a nikdy se nevrátili zpět domů. Tento pomník není daleko od muzea. Představuje každého muže, ženu a dítě, které prošlo tímto táborem a zemřelo v jednom z nacistických koncentračních táborů.

Osobně doporučuji tohle místo navštívit. Pro mě to byl velice naučný výlet. Je vždy dobré si připomenout, že si vlastně nemáme ani na co stěžovat se srovnáním s tím, co si prošli lidé v tomto táboře! Je zde také pěkná kavárna a turistický obchod s různými knihami, brožůrkami, pohlednicemi, upomínkovými předměty a DVDs s historií tohoto místa a filmy natočenými zde. Více informací na adrese www.kampwesterbork.nl.

_________________________________________________________________

Pátek 19/08/2016

Dnes je pátek (het is vrijdag) a opět je slunečno a prostě nádherně. Normálně spím kolem šesti sedmi hodin a dnes jsem vstala v 7 ráno. Můj kurz byl až odpoledne.

Rozhodla jsem se udělat si výlet do Hunebedcentrum v Borger. Centrum je sice otevřené až od 10 ráno a já věděla, že bych nikdy nebyla včas zpět na výuku. Výlet byl 16 km tam a to stejný zpět, což bylo něco kolem 50 minut pohodové jízdy na kole. Jízda na kole v Nizozemí je tak pohodová jelikož je to všude po rovině, žádný kopce.

Centrum bylo zavřeno ale mě to nevadilo, chtěla jsem hlavně navštívít znamý nizozemský prehistorický kamenný hrob, který se nazývá D27. V kraji Drenthe je mnoho prehistorických hrobek a tahle je největší a nejznámější. Přístup je zdarma, platí se jen za vstup do centra. Více informací o  hrobkách a době ledové v Nizozemsku na  www.hunebedcentrum.eu.

D27 prehistorická kamenná hrobka

Procvičovali jsme jednoduchou konverzaci na ulici – jak se zeptat jak se kdo má, jak odpovědět, jak zprostředkovat různá setkání a také jsme měli nějaká poslechová cvičení.

Dnešní domácí úkol se mi zdál jednodušší. Učení nových slovíček není až tak těžký jako gramatika, která mi dělá potíže. Trošku se zasekávám v konverzacích díký různým akcentům, který jako mezinárodní studenti máme. Nizozemci podle mne mluví docela rychle, ale pomalu si zvykám rozumět i když moje slovní zásoba není tak bohatá. Posluchová cvičení z doporučených webů jsou tak velice užitečná.

_________________________________________________________________

Čtvrtek 18/08/2016

Dnes jsme měli kurz odpoledne od 13 hod od 16.30 hod. Po snídaní jsem půl hodiny četla a učila se nová slovíčka. Docela mě překvapilo, kolik jsem si pamatovala ze včerejška.

Hodinu jsem se projížděla na kole kolem Westerborku. Je to malé, zajímavé a útulné městečko se spousty obchůdků jako Jumbo kde se dá koupit vše od čerstvé zeleniny, ovoce, masa, pečiva a samozřejmě nizozemských sýrů, palačinek a sleďů až po drogerii a kosmetické produkty.  Je zde také Lidl, Kruidvat což je drogérie a spousta restaurací. Před Jumbo obchodem je také trh s čerstvými farmářskými produkty ale také produkty místních řemeslníků.

Westerbork

Dnešní kurz byl vlastně v pohodě. Bylo opět slunečno a tak jsme část výuky měli venku. Dnes jsme hodně procvičovali psaní a hráli různý hry. Naše třetí hodina kurzu byla také procvičování konverzace v kavárně. Některé fráze zněly velice povědomě a některé jsem už několikrát slyšela z mých cest s přítelem po Nizozemí (mijn vriend is een Nederlander). Byla jsem ráda, že jsem některá slova už znala a konverzaci rozuměla.

Dnes jsme měli druhé BBQ, které začlo v 17.30 hod. Výborný čas na večeři, jelikož jsme dostali hodně domácích úkolů (huiswerk) a mě se nechtělo studovat pozdě do noci. Začla jsem domácí úkoly hned po škole, stejně tak jako mé dvě spolubydlící, Joanna z Polska a Mireille z USA.

Úkoly jsem skončila po BBQ, kde jsem ztrávila hodinu a půl. Celkově mi učení a úkoly zabraly jen 2.5 hodiny, což mě překvapilo. Podívala jsem se taky bleskově na předešlé dvě lekce a zopakovala si nová slovíčka.

_________________________________________________________________

Středa 17/08/2016

Dnes slunečno a kurz byl ráno. Domácí úkoly hotovy. Nemohla jsem odolat a jela se projet na půl  hodiny před výukou a také udělat rychlý nákup pečiva v Lidlu.

V našem začátečnickém kurzu je nás 13. Jeden ze studentů k nám přišel z výššího stupně. Já vlastně původně se také příhlasila na kurz A1 – A2 a ne pro začátečníky. Jelikož jsem nestudovala tak jak jsem doufala, pár týdnů před začátkem kurzu jsem prohodila stupně  a tak jsem se ze mě stal začátečník.

Jako domácí úkol jsme dostali poslechová cvičení z #dutchgrammar a webové stránky a učebnice Nederlands in gang. Dostali jsme také domácí úkol, náš první, na procvičování psaní. V krátkých větách jsme měli popsat obrázky v učebnice.

Orvelte vesnička

Bylo moc krásně a tak jsem se rozhodla udělat si výlet do nedaleké vesničky Orvelte, která je 6 km od našeho rezortu, 25 min lenivé jízdy na kole. Mimochodem, všechny cyklistické stezky jsou tu skvěle značeny!

Tahle krásná malebná vesnička je vlastně open air muzeum s mnoha atrakcemi a demonstracemi jako je výroba sýrů, pekařské kurzy, výroba klasických nizozemských dřevěných bot, je zde také funkční pila, obchod s prodejem všeho potřebného na výrobu palačinek. Je zde také počítačové Apple muzeum pro ty co mají rádi tyhle počítače a vše o jejich historii. Nachází se zde také mini ZOO s mnoha dalšími atrakcemi, několik kaváren, restaurací a také informační středisko.

Více informací na webu – http://www.orvelte.net/.

Večer jsem studovala 3.5 hodiny. Bylo to těžké jelikož nejsem zvyklá se učit tak intenzivně a tolik hodin. Procvičila jsem si různá cvičení, některé vícekrát jelikož jsem udělala mnoho chyb, cvičení z #dutchgrammar – příslovce, přivlastňovačí ajektiva, inverzi a jak tvořit hlavní věty.

Máme také intern lektorku, Corry, která je nám k dispocizi ve studovně po odpolední výuce pokud potřebujeme pomoci s úkoly. Ještě jsem jejích služeb nevyužila ale je dobré vědět, že pokud něčemu nerozumím nebo něco nevím, je zde vždy někdo kdo pomůže.

Dnes jsem prvně napsala věty v holandštině samozřejmě s pomocí mého slovníku. Byla jsem potěšena, že se mi podařilo udělat obojí –  zvládnout kupu domácích úkolů a trošku turistiky.

_________________________________________________________________

Úterý 16/08/2016

DSC_2717

Ranní výuku máme od 9 hod do 12.30 hod a odpolední výuku od 13 hod do 16.30 hod. Naše výuka byla dnes ráno. V naší třídě začátečníků někteří z nás nějakou znalost nizozemštiny už mají z online kurzu #dutchgrammar anebo samouky. První výuka byla těžká. Nevěděla jsem co očekávat. Cítila jsem se trošku znepokojená kvůli mé výslovnosti, čtení a dělaní chyb. Nakonec se ukázalo, že veškeré obavy byly zbytečné. Proto tu také všichni jsme, učit se, dělat chyby a být opraveni naší lektorou.

Naše lektorka Linda je velmi trpělivá s každým z nás. Je  těžké rozumět tolika různým přízvukům z celého světa. Hodně nás povzbuzuje ať se nebojíme mluvit i s chybami.

Dnes jsme se učili naše první nizozemská slovíčka, učili jsme se o podstatných jménech, zájmenech a slovesech. Skončili jsme ve 12.30 hod. Jelikož jsem si pronajala kolo, tak jako většina studentů, z našeho ubytovacího rezortu Het Timmerholt, rozhodla jsem se prozkoumat okolí na kole a udělat nějaký nákup potravin v nedalekém Westerborku (3 km).

Výlet na kole do Beilen

Skončila jsem v Beilen městečku, což je 9 km od mého ubytování. Jsem zvyklá jezdit na kole do kopců a po rušných cestách ale jízda na kole tady je tak jednoduchá a pohodová. Všichni zde jezdí na kole! Mladí, staří, turisti, místní, studenti …. každý má alespoň jedno kolo v Nizozemí.

Prošla jsem se městem křížem krážem a zastavila v jedné z kaváren v centru města.  Byla to velice malá ale útulná kavárna a já se cítila skvěle, že jsem si se svou lámanou nizozemštinou vítězně objednala kávu – Ik mag een kopje koffie, alstublieft.  Po krátkém občerstvení jsem se vydala na cestu zpět nakoupit nějaký jídlo a začít studovat!

DSC_2832

Dostali jsme náš první domácí úkol (huiswerk). Ztrávila jsem 3.5 hodiny nad všemi úlohami a cvičeními, učením slovíček a čtení textu. Webové stránky http://www.learndutch.org a jejich  #dutchgrammar videa jsou skvělá na procvičování poslechu a vyvětlení gramatiky. Je skvělé, že veškeré dialogy a poslechová cvičení z naší učebnice Nederlands in gang jsou k dispozici webové stránce http://www.coutinho.nl.

Ostatní spolubydlící mají výuku různě nebo jako já, někdy ranní a někdy odplední výuku. Myslím, že je to spravedlivě rozdělené, že jedna skupina nemá pořád jen ranní vyučovaní a druhá odpolední.

_________________________________________________________________

Pondělí 15/08/2016

DSC_2715

Do Beilenu jsem přijela vlakem z Groningen kde jsem ztrávila dva dny před začátkem letního kurzu nizozemského jazyka v Drenthe – Dutch Summer School in Drenthe  (http://dutchsummerschool.nl/). Přijela jsem o půl hodiny dříve než vlak z Amsterdamu. Už zde několik studentů čekalo a tak jsme se dali do řeci. Byla jsem tak nadšená, že jsem konečně tady.

Krátce po příjezdu vlaku jsme byli odvezeni na recepci našeho budoucího domova pro příští dva týdny – Het Timmerholt blízko městečka Westerbork (http://www.timmerholt.nl/).

Náše bungalow ubytování sdílím se třemi holkami, jedna je z Polska, druhá z USA a třetí původem z Jižní Afriky, která se nedávno s manželem přestěhovala do Nizozemí za prací. Všechny jsme na jiné jazykové úrovni v nizozemstině od začatečníků, mířně pokročilé až po plynule mluvící.

Každý z nás se učí nizozemštinu z jiného důvodu. Někteří z nás se učí nizozemský jazyk kvůli studiu nebo práci, jiní kvůli svým partnerům (můj případ) nebo partnerkám, jiní mají rodiče nebo jednoho z rodičů či prarodičů Nizozemce a ostatní jednoduše jelikož se jim jazyk líbí.

DSC_2723

Ve 20 hod jsme měli naše první BBQ kde jsme se všichni představili a malý proslov měl koordinátor BLC Dutch Summer School kurzu, Bart de Pau.

Někteří z nás znají Barta z online studia  #dutchgrammar, které je k dispozici na webové stránce http://www.learndutch.org. Díky této stránce jsem našla tento jazykový kurz v tomto nádherném kraji zvaném Drenthe.

Naše uvítací BBQ bylo vřelé a pohostinné. Dohromady nás je tu na tomto turnusu kolem 60 studentů z různých koutů světa jako například Číny, Hong Kongu, Jižní Korei, Polska, Argentiny, České republiky, Irska, USA, Israele, Iráku, Brazílie, Belgie, Itálie, Anglie, Německa, Ruska, Španělska, Mexika, Ghany, Rumunska, Venezueli, Brazílie ale také Nizozemí (cizinci žijící a pracující v Nizozemí) a mnoho dalších národností.

Večer byl úspěch a krásně se podařil. Byla jsem moc nadšená, že jsem zde a že se toho všeho zúčastňuji. Nemůžu se dočkat, až budu mít první výuku kurzu a dělat své první řádné úkoly v nizozemštině!

Leave a comment